06 August 2006

VR dissar svenskspråkiga arbetstagare



Finland visar sitt ansikte utåt i tider av bland annat Eurovisionsvinst och EU rdförandeskap. Bland annat detta lockar turister och internationella gäster till vårt land som de gärna vill se och uppleva. Många gånger reser dessa personer med olika kommunikationsmedel land och rike runt -tåg är ett av alternativen.
Jag har dock full förståelse för turister och utlänningar som inte känner sig välkomna på VR; på grund av personalen. Härom dagen satt jag på tåget till Åbo och på andra sidan gången satt ett par som ängsligt frågade konduktören något på engelska. Konduktörens svar löd "Niin, eisille voi mitään. Kiitos" varefter han räckte över biljetterna åt paret och gick iväg för att kontrollera följande passagerares biljetter. Kvinnan och mannen tittade förbryllat på varandra och tog fram en VR tidtabell. Naturligtvis hade ingedera förstått ett ord av konduktörens finska.


Jag undrar därför hur detta statligt ägda bolag, Valtion Rautatiet, kan ha sådan urusel kundservice? Enligt VRs webbsida är aktiebolagets värderingar säkerhet, nöjda kunder, gemensam framgång och ansvarstagande. Jag tycker SU kunde ge VR en julklapp -skicka all kundeservicepersonal på kundtjänstvänlighetskurs.
Det är dock inte för mig längre något frågetecken varför VRs personal inte kan svenska och inte heller ger service på svenska. För alldeles tydligt vill inte VR ha svensktalande kunder. Inte åtminstone om man tror deras webbsida, för där finns uppgifter om lediga tjänster endast på finskspråkiga sidan. Svagt. Skärpning vd Tapio Simons!


Bilden från VRs webbsida

4 comments:

Anonymous said...

Måste bara berätta om en vänlig kvinlig konduktör som tydligt var finskspråkig men som snällt känade oss på svenska. Det gör en glad att hon försökte :) Alla konduktörer är dock inte likadana...

Minna Lindberg said...

jo, jag vet att det finns ett fåtal helt kundtjänstvänliga konduktörer på VR. Brukar också lämna positiv feedback åt dem. Men de är nog väldigt få, åtminstone som jag upplevt under alla mina tågresor. Men kul att du i alla fall fått god service!

Johan Ekman said...

Jag tycker konduktörerna nästan alltid är vänliga. mer irriterad blir jag på biljettförsäljarna på tågstationerna.

Minna Lindberg said...

oj, vi har nog olika personer som betänar då.. för tycker biljettförsälningstanterna och gubbarna oftast är trevliga och försöker hjälpa. Åtminstone i Kerava :)