24 September 2010

Lämnar kommunalpolitiken

Det har varit en lång paus i bloggandet, vilket mest beror på att jag studerat på högvarv och gjort allt möjligt annat.
Som rubriken redan avslöjar, så handlar det alltså om att jag nu kommer att lämna mina politiska förtroendeuppdrag i kommunen. Sibbo har alltid varit mitt hem och är fortfarande det. Och valet att mantalsskriva mig i Helsingfors var inte lätt, men tyvärr ett nödvändigt beslut att fatta.

I Helsingfors får jag som Sibbobo inte studierabatt på bland annat kollektivtrafiken. Som n:te årets studerande får jag inget studiestöd, varken studiepenning eller bostadsbidrag. Som bosatt i Helsingfors men kommunalpolitiker i Sibbo reser jag ofta, ibland flere gånger i veckan till Sibbo på möten, seminarier, konferenser eller motsvarande. Ibland nog också för att träffa mina föräldrar och vänner. Mötesresorna från min lägenhet i Helsingfors till mötesplatsen i Sibbo, täcks inte av kommunen. De täcktes inte heller från Vasa eller Åbo, då jag studerade där. Summan av dessa utgifter är, att jag helt enkelt inte har råd att vara politiskt engagerad i Sibbo.

Nå, självfallet är det nu inte hela sanningen. (resan mellan mötesplatsen och mitt föräldrahem täcks ju).
Och i tillägg till dessa ekonomiska utmaningar har jag även vägande hälsoskäl, som ligger bakom beslutet.

Jag övervägde detta mycket länge. Det är ju trots allt att svika mina väljare, att lämna uppdraget mitt i mandatperioden. Men det skulle också vara att svika väljarna att inte sköta uppdraget helhjärtat, vilket inte just nu går.

Detta betyder ju självfallet inte att jag lämnar politiken helt Jag bara lägger tyngden på ett fåtal uppdrag jag har kvar och hoppas att göra skillnad genom Ungdomens Nordiska Råd och Statens delegation för ungdomsärenden (NUORA) istället.
Riksdagsvalet närmar sig och med svenska valkampanjen i färskt minne, ser vi även på vår sida av Östersjön att valkampanjerna börjar bli allt synligare. Jag har också valt att inte kandidera till riksdagen i min nya hemkommun. Helsingfors får vänta.
Tanken av att vara Helsingforsare och betala skatt till den stad som annekterade delar av Sibbo är ännu främmande, men är verklighet från och med oktober månad.

Sibbo kommer alltid att finnas nära mig och jag kommer att fortsätta följa med politiken, speciellt genom Väljarförbundets livestreaming av fullmäktigemöten. Åfararna & SU lokalavldeningarna försvinner ju inte heller någonstans :)

Ibland går inte livet som man tänkt sig och alla val vi gör i livet påverkar oss på många sätt.
Jag har valt att bli Helsingforsare.
Jag har valt att lämna kommunalpolitiken.

2 comments:

Toffe said...

Konstigt. Kommunen har betalt mina resor både från Dragsvik, Vasa och Helsingfors till möten.

Minna Lindberg said...

Jo, det är ju olika och kommunen väljer själv hur de gör. Har använt dig som exempel när vi snackat om resekostnader gällande förtroendeuppdrag, bland annat för t.ex. ungdomsfullmäktiges representanter, som flyttar bort från kommunen efter gymnasiet.

Heja Lappträsk :)

Och som sagt, det var nog inte enbart det ekonomiska som är orsaken, men den slutligt avgörande orsaken nog.