05 October 2008

Mera pengar till kollektivtrafiken!

Va? Vad är nu detta? Det snackas så stort, vitt och brett om kollektivtrafikens betydelse i bekämpning av klimatföränringen. Det ska vara mindre privatbilism och mera kollektivtrafik - vilket jag helt fullt håller med. Men då kan man ju inte skära ner på bussturerna, om man vill att flere personer ska anävnda sig av bussarna!

Jag hoppas, precis som länsstyrelserna, att riksdagen nu i sin budgetbehandling ger mera pengar i statsunderstöd till bussarna. För ju mer bussbiljettens pris stiger, desto lättare blir det att ta den egna bilen.

Jag har själv övergått till att betala fullt pris, från att ha fått studierabatt. Och nu är det nog både och två gånger jag funderar om jag faktiskt ska ta turen ut till Borgå eller hälsa på kompisar i Åbo (om man inte åker tillsammans med någon i bilen) - ör biljettpriset är skyhögt redan nu. Det betyder alltså att om bolagen får mindre pengar än beräknat tvingas de dra av på bussturer, vilket antagligen leder till att en del som brukat åka buss inte längre gör det och då förlorar företaget inkomster i form av bussbiljettpriser och därmed blir biljetten dyrare. Dessutom tvingas de ju också säga upp en massa folk, om det blir färre turer som körs. Något är på tok om det går såhär, så det är nog bara för riksdagen att kavla upp ärmarna och se igenom budgeten på nytt!

No comments: