28 October 2009

Presidentens hälsning

Det har varit en mycket aktiv helg i Stockholm med en massa politik. Efter ett seminarium med temat Norden i framtiden och diskussioner om vi kommer att ha ett nordiskt samarbete i framtiden. På lördag och söndag var det hårda debatter om både könskvotering, prostituion och om vi borde ha EN nordisk röst i G20. Den sistnämnda resolutionen godkändes och det har vi också fört vidare här på NOrdiska Rådets möten.

Men det som påverkade mitt liv allra mest var naturligtvis söndagens val. Jag fick förtroendet att under året 2009-2010 fungera som President för Ungdomens NOrdiska RÅd. Det känns inte bara kul att bli titulerad president utan det ger också ett forum där jag har möjlghet att föra de ungas talan i det nordiska samarbetet.

nedan mitt presentationstal på sessionen

KÄRA NORDISKA VÄNNER

UNR är ett unikt forum och det ska vi vara stolta över. Vi som nu i helgen är här är en del av ett speciellt samarbete. Vi debatterar i salen, tycker olika om prostitution och pantreglering men efter avstämning går vi tillsammans på mottagningar och middagar. Styrkan i UNR ligger att vi är gränsöverskridande både ideologiskt och geografiskt. UNR politikerna har intresse och expertis inom ett flertal områden.

UNR har en bredd som ger oss legitimitet och trovärdighet
Med den trovärdigheten ska vi tillsammans sätta agendan för Nordiska Rådet.

Nordiska samarbetet handlar om gemenskapen men också om att förbättra vårt samhälle. Jag menar att det viktigaste för att Nordiska Rådet ska kunna på sikt behålla sin makt och sin legitimitet, så bör de kunna prioritera och välja ut vad som är de viktigaste för norden. Som Enestam sa tidigare, prioritera och fokusera.
Jag anser att Nordiska Rådet absolut ska prioritera arbetet med gränshinder i norden. Det finns ett otal gränshinder på olika nivåer som nordborna tampas med varje dag. Fokus både politiskt och ekonomiskt ska, tycker jag, ligga på gränshindersarbetet.
Färre oklara och resurskrävande små projekt och mera valuta för skattepengarna som används här. Det ska UNR framhäva i nordiska rådet.

Men UNR handlar naturligtvis inte endast om Nordiska Rådet. Mellan sessionerna ska presidiet arbeta tillsammans med att påverka i norden. Vi ska föra de ungas talan i norden och lyfta upp relevanta och också våga ta upp kontroversiella frågor till debatten. Som Sinikka Bohlin sa i sitt anförande – det är debatten som är viktig. Det är i debatten vi kommunicerar med varandra och kan därefter kommunicera utåt.

Jag tycker att presidiet som väljs här på sessionen ska ännu aktivare ska jobba mellan möten och den vägen få en kontinuitet i arbetet. Det finns otaliga möjligheter, t.ex. nätbaserade kommunikationsmöjligeter som inte belastar oss finansiellt men som kräver att det finns en vilja. Och det är viljan att förändra världen och vår näromgivning som ska vara presidiets drivkraft.

Genom mina studier i pedagogik och ledarskap men också den erfarenhet som jag har från flere internationella, nordiska och finländska politiska organisaioner, tror jag att jag har en bakgrund som behövs för att leda ett presidium med politiker från olika politiska spektra.

Jag har viljan att föra UNR vidare
Jag har kunskapen och erfarenheter som behövs för att göra det bra
Jag har förmågan att samarbeta och hitta tillsammans lösningar som passar både högern och vänstern och allt däremellan

Jag hoppas jag har ert förtroende!

No comments: