31 March 2008

Tillbaka igen

Nu är jag igen tillbaka efter en skön påskledighet och ett besök i Bryssel hos vår MEP Henrik Lax. Tänkte litet senare idag lägga ut bilder från Hollandresan - men före det så tack till alla som tog hand om mig och Matilda under resan; vännerna i JD och JOVD!

Bryssel var mycket intressant :) Jag är helt övertygad över att jag i framtiden kommer att bo på kontinenten igen. Det fick jag igen en gång bekräftat för mig under resan. Vi fick besöka Henrik i parlamentet och hemma hos honom, en snabbis på europeiska komissionen och det som jag själv tyckte var mest givande - Nato. På parlamentet var det det sedvanliga "detta är vi detta gör vi" och en diskussion med Henrik där han highlightade framför allt det kommande EP valet. Och nordens behov att bilda en konkurrenskraftig region inom unionen. För att vara konkurrenskraftiga måste vi ta med, enligt Lax, Östersjöregionen i det nordiska samarbetet. Jag har tidigare varit väldigt skeptisk till det men jag börjar allt mer se behovet av det samarbetet. En idé som det definitivt behöver diskusteras. Och det väldigt snart! Säkert ett tema som kommer upp även i Ungdomens Nordiska Råd.

Gällande Nato så finns det kanske inte så mycket att orda. Officerarna (som jag tyvärr inte har namn på) från Finland som vi fick träffa bekräftade det jag hittills tyckt - varför skulle vi inte gå med i nato? Det jag inte höll med om, är att FInland nu i tillräcklig grad deltar i internationella operationer med sina policiära och krishanterings samt fredsbevarar styrkor. Jag tycker man borde satsa mer pengar på internationellt. Officerarna hade också en ganska konservativ syn på allmänna värnplikten - den borde kvarstå som den är. Defitnitv inte en "yrkesarmé" (för det har vi ju redan i dagens läge - de trupper som skickas ut ÄR yrkesarmé) och en allmän värnplikt för alla kändes rätt så främmande verkade det.

Nu ska vi sitta ner med SU:s tjänstemän, kretsordföranden och arbetsutskottet och planera kommunaval. Trevligt att vara tillbaka igen :)

No comments: