05 September 2006

Krig och Fred

Jag kollade idag på Cold Case - Todistettavasti syyllinen där en man, Tibbs, blir avrättad i USA för våldtäkt och mord. Det visar sig dock att han är oskyldig, då den riktiga skyldiga blir avslöjad. Men det är för sent; Tibbs är redan avrättad flera timmar sedan.
En väldigt sevärd film är The life of David Gale (med Kevin Spacey); där också dödstraffet i USa behandlas, där det ur ett annat perspektiv påvisas hur stor risken är för att en oskyldig blir dömd och avrättad! ...jag kan inte bara förstå hur någon kan vara för dödsstraff!

På sistone har jag också slukat i mig all information om Irak som finns att tillgå. Speciellt BBC har många intressanta specialreportage ur olika perspektiv. Statistiken på döda civiler, militärer och rebeller är nedslående. Orsaken till att det känns så angeläget är att en väldigt nära vän till mig skall åka ut dit; han är officerare i den brittiska armén. Det känns ovisst och pessimistiskt. Tar eländet aldrig slut?

För att avsluta med något positivt så ser kandidatnomineringen väldigt bra ut för SU:s del just nu! Ett av de allra senaste namne är Alexander Grandin, och det gläder mig verkligen att han ställer upp! Ade är Su Nylands kretsordförande och en enorm tillgång för hela föbundet! :) Också i de andra kretsarna ser det bra ut, och med vidunderliga kandidater har vi gränslösa möjligheter !

2 comments:

Anonymous said...

Kommer du att ställa upp i riksdagsvalet? Hoppas det!

Med vänliga hälsningar:

Markus Lerbacka

Minna Lindberg said...

Hej Markus. Tack för ditt stöd, men dock ser det just nu ut som att jag ger min tid och energi för att göra en jäåkligt bra kampanj tillsammans med våra kandidater och samtidigt sköter internationella ärenden i förbundet istället. /Minna