23 September 2006

Ikea, Civiltjänst och KSSR = ledig lördag


Jag har gjort ett av säkert århndratets största misstag. Jag gick till Ikea lördag klockan tidig eftermiddag. Därefter åkte jag in till Helsingfors litet senare,vilket var århundrates andra misstag och största dumhet jag nånsin gjort. Jag är fullt medveten om att jag hatar att shoppa -såvarför i all världen göra det då när Ikea är fullt av skrikiga och bråkiga barn, sura mammor och otåliga pappor? Och Stockmann var fullt av giriga käringar som kilade i kön till provrummet och knuffades vid kassan. Ush nej. Aldrig mera sånt för mig!

SU:s Förbundsstyrelses uttalande om värnplikten har till och med internytt tagit fasta på. Det är ett ställningstagande för allmänn värnplikt för hela årskullar;både kvinnor och män med andra ord. Det är kul att se att vi kan initiera till diskussion i rikspressen,även om internytt tagit mera fasta på civiltjänsgöingstanken. Bra så.

Imoron blir också en spännande dag, precis som måndagen. För på söndag sammankommer SFP:s fullmäkigegrupp i Sibbo för att diskutera ett ställningstagande till den utredningsman som inrikesministeriet föreslagit till gränstivsten mellan Sibbo och Helsingfors.
Personligen är jag inte särskilt impinerad av gubbens CV; de flesta av alla kommunsammanslagningsfall han varit utredningsman har slutat
i att kommunerna gått samman. Dessutom har SFP ministern Ulla-Maj Wideros en viktig poäng då hon konstaterar att oberoende av vem som utses av ministeriet, så har ju redan våra ledande politiker -däribland Statsminister vanhanen, Kommun(slaktar)minister Manninen, riksdagens talman Lipponen, öppet gett ett politiskt löfte om att Helsingfors ska få tvångsannektera Sydvästra Sibbo. Därför har utredningsmannen egentligen inget mandat längre...

I FST programmet Närbild finns också en intervju med Sibbopolitiker om både gränstvisten och förtroendefrågan som ju äravklarad då styrelseordförande Liljeström efter omröstning åtnjuter fullmäkiges förtroende!

No comments: