14 September 2008

Hur daijut som helst

"Sänkt promillegräns för unga" - det var nu det daijugaste jag hört på länge. Minister Vehviläinen har kanske inte bekantat sig med jämlikhetsproblem men det är inte riktit kåmilfå, som man säger, att kategorisera folk på det sätt hon nu gör. Det ger en fullständigt galen signal i samhället om man säger att unga ska ha lägre promillegräns än "vuxna". Nå, ett problem är ju vem är ung? Jag är ung och jag har haft körkort i snart 9 år. Har jag inte under 9 år lärt mig att inte dricka alkohol och köra bil? OM man mot förmodan under den tiden inte skulle ha gjort det, så är det nog inte promillegränsen som är problemet. Utan problemet sitter i så fall nog mellan öronen på den personen.

Så varför ska då vuxna få köra med mera alkohol i blodet än dem som minister Vehviläinen uppfattar som "unga"? Skumt tycker jag.

Alkohol och trafik hör helt enkelt inte ihop och det ska vara så för alla. punkt slut.

Om man sen vill åtgärda problemet med rattfyllerister så är alkolåset ett lyckat exempel på fungerande åtgärder. Men olika grader promillegränser är helt från vettet tycker jag!

No comments: