16 September 2008

När börjar spelet?

Det där med att blogga varje dag har kanske inte riktit sen heller funkat som det skulle. För idag kom mormor på besök och vi åt middag, drack te och gick på promenad. Riktit trevligt! Alldeles för sällan man ger tid att sitta och prata med andra människor och framför allt tycks jag ha neglecta familjen ganska aktivt de senaste åren. Nå, nu är det slut med såna fasoner...

Det känns konstigt att det är endast 40 dagar kvar tills förhandsröstningen börjar. Det är ju just och just en månad och litet till. Och ändå verkar inte kampanjerna riktit ha kommit igång. En del jo litet, men andra inte alls. och så finns dom där mitt emellan som litet stampar på ställe. det vill säga jag. Men nog ska det börja hända saker o ting snart. På onsdag blir det fotografering och SENAST nästa vecka öppnar mina webbsidor. Det ska bli skoj igen.

Kampanjen överlag i Sibbo kommer nog självklart mycket att handla om annektering och efterdyningarna av den. Kommunen står i enorm ekonomisk trångmål, om man inte lyckas förhandla sig till en bra lösning. Jag har fullt förtroende för våra förhandlare, men inte till Helsingfors ledande politiker. Jag i min naiva värld trodde att det var en självklarhet, att om en jätte kommer och råffar åt sig av en mindres ägo så måste man på sätt eller annat ersätta det. I ett rättsamhälle kan man väl inte vänta sig något annat ( och för sig inte heller en annektering...). Väntar med spänning på vad dom där (eller här, jag är ju bosatt tillsvidare i Helsingfors) hittar på för fuffens. Men får vi inte ersättning är det inte bara att råffa åt sig. Det är värre än rån till och med - för man skadar kommunens ekonomi och alla kommuninvånare. Fullständigt oacceptabelt!

No comments: