22 March 2006

Liberal feminism & arbete mot rasism

Jag gjorde nåt som jag inte väntade av mig själv.
Jag gick på Liberala Feministernas diskussionkväll.
Och vet ni, det var väldigt intressant och gav mig mera frågeställningar.
Det är inte bara trams det där med feminism och jämställdhet.
Feminist är inte ett fult ord.

Ju mera jag diskuterar och lär mig om fenomenet, desto mer inser jag hur påverkad och insyltad jag är i feminismen.
Det ÄR inte fel på kvinnor utan de behandlas olika jämfört med män.
Det var också otroligt inspierarnde att träffa en karriärkvinna, som Carola Teir Lehtinen, och höra om hennes framgångar och motgångar då hon klättrat upp för karriärstegen.
Det är sällan man träffar sådana riktiga förebilder.

Det påvisades också problemet med nätverk, som är så gott som obefintliga bland kvinnor. Männen däremot har en massa Svenska Klubbar och andra sällskap dit endas män är inbjudna och där man träffar dem som kommer att vara en stark kontakt i karriärlivet.
Nu ska det bli ändring på det. Bra!! nu ska även kvinnorna skapa sitt eget nätverk och sina sociala kontakter. Låt det sedan vara i form av Diamant klubben eller cocktail tillfällen. Men det behövs en drivande kraft bakom också.


Samtidigt gjorde jag litet annan politik.
Jag deltog i demonstration emot invandrarfientlig politik i finland. Mest koncentrerades det på det s.k. B- tillståndet som är helt ofattbart.
Sluta segrera folk.
När ska vi inse att diversitet ÄR en tillgång?!?
Jag hoppas att minister Rajamäki också noterade FNs dag mot rasism.

No comments: