29 March 2006

Folktinget hälsar

I helgen träffades igen Folktinget till session. Denna gång en kortvarig sådan.
Det mest spännande under helgen var att vi var på riksdagen och att TV nytt filmade

Kommun- och servicestrukturreformen (KSSR) i all ära, men jag har nog SÅ in i helsike leidon på den diskussionen. Jag kan inte gå nångonstans i hela världen, utan att den förföljer mig.
Det enda i kommunalpolitikväg som diskuteras är olika konsekvenser för kommunen av denna reform. Nu skall även en könskkonsekvensedömning göras. bra så. Men snälla, sluta prata om det med mig. :)

Det var alltså KSSR som var temat för Folktingssessionen. En bra diskussion och också intressant att höra riksdagens Talman Paavo Lipponens öppningstal. Skit bara att mikrofonen var i så dåligt skick att man knappt hörde vad han sa. Dock kunde ju man höra viktiga delar av hans tal i tv nytt senare och även läsa i tidningen under flera dagar senare...
Även jag fastnade på tv skärmen. Annars bra, men det var litet pinsamt då min mamma såg det och konstaterade att "jaha, jag har igen varit till hennes garderob och lånat kläder.." ups. busted.


Sista kommentarerna är att Lippnen har rätt i att enspråkiga lösningar inte alltid är önskade, men i Vasa trakten vill vi inte heller ha tvåspråkiga lösningar -speciellt med tanke på högskolväsendet.
I östra nyland står Sibbo på samma linje som förut. Stopp helsingfors på er egen gräns. Dock fördes ett annat intressant förslag på tal i Debatt på FST i måndags: Om Sibbo tvångsutlöser Helsingfors marker på Sibbos sida, bygger ut dem till bostäder och säljer sedan för hundratals miljarder till helsingfors som behöve bostäder. Haha, vad Jan Vapaavuori såg bestört ut när förslaget kastades fram. Rätt så.
Åboland sysslar med en massa saker, och jag vet inte riktit vad som händer och var och med vem. Men Steffi & Calle Pettersson fixar det nog. Vi litar på det :)

Härmed har jag avslutat min andel av KSSR diskussionen.

Och avnjuter i helgen av havets delikatesser med dill och snaps.
Årets första kräftskiva.
Lyx.

No comments: