10 March 2006

Skolrevolution

Jo, jag har litet dåligt samvete för att jag inte lyfte upp kvinnodagen desto mer. Men delade ju i alla fall ut några flyers om våld mot kvinnor -ett litet strå till stacken.

En sak bekymrar mig dock ändå mera just nu.
Det är skolfrågor.
I min gamla lågstadieskola har de nu fått besked om att i nästa år skall ettan bestå av 31 elever. Vad var nu igen Peffans rekommendation..20 inte sant?

Hur skall vilken magic-lärare som helst kunna dela på sig till 31 barn som behöver hjälp och stöd i undervisningen? Vissa behöver mera medan andra mindre hjälp, alla i olika ämnen. Och våra barn har också rätt att få undervisning av hög kvalitet och av en lärare som hinner och har möjligheten att lägga själ och hjärta på varje elev.
Det hinner inte någon lärare med 31 elever.

Men vad är lösningen då? fölrädrarna vill inte att barnen skall skjutsas till andra skolor, för barnen får väldigt långa skolresor då.
Mitt förslag var attflytta över 6:orna till högstaidet. Men nej, där lär inte heller finnas nåt utrymme alls, trots att det byggdes till och renoverades 2002. Det var alltså inte en möjlighet.
Vad kan man då göra? Dela på klassen, dra in nån sekreterar eller annan adminsitrativ tjäns och ge en till lärartjänst till ifrågavarande lågstadieskola. (ja, ursäkta grundläggandeutbildning från F-6 heter det ju enligt läroplanen numera) Men var placerar vi då den andra hälften av klassen; i städskrubben? På vinden? den bostad som funnits har redan byggts ut till lärarrum pga utrymmesbrist för några år sedan...

Till saken hör också att skolan stänger sina dörrar år 2007 -för då ska de få sin efterlängtade renovering. Bra så ! Men var placerar vi Sibbos största svenskspråkiga lågstadieskola under den tiden??

Ack och ve. Här har nog Bjarne Mollgren en nöt att knäcka. Nej, jag avundas inte denna gång hans arbete...

No comments: