11 May 2006

CUF - Kom ut ur politiska skåpet

Min hälsning från SU till Centerpartiets ungdomsförbunds förbundskongress i Örebro 11-14 maj

---

Bästa ordförande, kongressdeltagare

Bästa ungdomspolitiker



Jag har med mig hälsningar från Svensk Ungdom och från den östra rikshalvan, som ordförande Federley kallade vår sida av östersjön i sin hälsning till vår förbundskongress förra helgen.


På ifrågavaranade kongress kom SU ut ur det så kallade Nato-skåpet och vi har nu en öppen linje för ett finskt natomedlemsskap. Bra så.


Vi tog också ett steg för jämställdheten genom att önska alla årskullar, både kvinnor och män, välkomna till uppbådet och göra sitt val -militätjänstgöring eller civiltjänstgöring. Det må bli kostsamt men vi jobbar för ett jämställt samhälle. Och jämställdheten har väl inget pris, eller hur?


Sedan var vi litet snälla, för vi röstade för att civiltjänstgöringstiden kunde sänkas från 13 till 12 månader.


I mitt stilla sinne hoppas jag ändå på en upplösning av den allmänna värnplikten, men kanske tiden är mogen ett annat år så vi jobbar vidare på det.


Under sommaren kommer också vårt moderparti Svenska Folkpartiet att under partidagen välja ny partiordförande. Där har SU en klar linje -”Steffi e underbar” ljuder sången om statssekreterare Wallin, en av de fyra som kämpar om att få vara tuppen på täppan.

Sedan gäller det bara att se till att alla röstar rätt, så vi får Steffi vald!


Samarbetet SU och CUF emellan fungerar på många olika plan. Det handlar om utflykter till och från båda rikshalvorna och utbyte mellan olika distrikt, gemensamma seminarier och träffar. Eller genom samarbete inom våra takorganisationer LYMEC och IFLRY; där vi nordbor många gånger har samma linje i frågor som bland annat capstöd. Nordiska Centerungdomens förbund är också en viktig samarbetskanal, där vi sådär riktit på riktit får möjlihgeten att diskutera politik med varandra.


Ett sätt att samarbeta kan också vara då t.ex. Finnar lär svenskar i hur man dricker s.k. Lakritskosken (vi kallar det förresten för ”salmare”)...även om det ibland händer sig att det blir svensken som lär finnen den ädla dryckeskonsten.


Jag är glad för att jag under mitt år som viceordförande för SU fått lära känna så mån
ga CUF:are och trevliga CUF:are dessutom. De både dricker lakritskosken och diskuterar politik. Jag är också övertygad över att Kosken kommer att smaka minst lika gott med våra nya viceordföranden och jag hoppas ni smakar ännu oftare med varandra.


En snabb titt på stämmohandlingarna och motionerna visar att det finns mycket som är samma som vi berörs av i CUF och i SU. Det handlar om utbildningspolitik, ungas välmående eller illamående, rökförbud och mycket annat. Motionen om Skåne och skånskan fann jag ytterst roande. Det skall bli intressant att följa med era diskussioner som säkert redan vill sätta igång....


Med dessa ord vill jag önska er en toppen kongress.

Kliv ut ur det politiska skåpet ni med !


(Obs. det talade ordet gäller :))

1 comment:

Magnus Andersson said...

Så var CUF för euron också, äntligen. Jag får tacka för eldunderstödet i frågan!

Ha det gott, så ses vi i höst om inte före!