29 May 2006

Ofattbart. Ledsamt.



Idag skulle jag ha en lugn morgon, men då jag steg upp och gick barfota ut i solskenet för att hämta HBL från brevlådan insåg jag samtidigt att det är slut på lugnet. Mina föräldrar kommer hem på tisdag och det betyder att det måste diskas, tvättas, städas, vattnas och en massa annat... Så, då var det bara dags att ta skeden i vacker hand och sätta igång med allvaret innan jobbet. Men det riktiga allvaret gick upp för mig först då jag slog upp internytt och en tjock röd rubrik slog mig i ansiktet "Borgådomkyrka har brunnit"...

Bilderna som finns att skåda på www.internytt.fi säger nog mer än några ord alls. Trots att jag inte har några desto större sentimentala band till kyrkan i Borgå, så känns det väldigt ledsamt att ett av våra viktigaste och äldsta kulturarv har brunnit ned. Och det är dessutom någon sjuk jävel som tänt på! Inte vill jag heller ha en statskyrka och tycker att religionsundervisningen ska vara icke konfessionell, men det är väl inte en lösning att tutta eld på kyrkan för det..?! Vad kan man ha för orsak för en sån aktion? Jag kan inte ens tänka mig hurdan vreden den personen / de personer har inom sig, för att göra nåt sånt här?

...och för att inte tala om de 200 vigslar och andra evenemang som skulle hållas i kyrkan. Det blir aktuell med sånt först år 2009, då man beräknar ha restaurerat det som skadats.
ja'a..ledsen blir man. Men förhoppnignsvis blir det solsken imoron. Och när jag nu är inne på det kyrkliga temat, så hoppas jag att kyrkoherde Helene Liljeström blir vald till Biskop! *heja Hellu*

No comments: