19 May 2006

Positivsm och västra rikshalvan

Nu har den nyvalda förbundsstyrelsen sammanstrålat för första gången. Vi fick lyssna på ett anförande av statsvetare och forskare Jan Sundberg som kom med många intressanta synpunkter. Bland annat poängterade han att idag ser inte det civila samhället behovet och nyttan av politiken och därför förlorar bland annat SU och SFP potentiella medlemmar till idrotts- och kulturföreningar. Ha menade också att vi borde se det positiva i samhället för att komma bort från den cynism som råder idag, och där håller jag nog väldigt starkt med honom. Cynism och sofflocket är våra största utmaningar och jag är säkert på att vi är beredda att tampas med dessa vidunder vid valet. Riksdagsvalet är på kommande, juh...

På tal om valet, så är den nyländska planeringsgruppen i full gång med kandidat rekrytering och andra valarrangemang. Läget ser bra ut och många namn är på G, så vi kommer att vinna valet :)


Nu är det ganska tomt och ensamt här på kansliet. Hela SU förbundsstyrelsen styrde kosan mot kampens busstation, därifrån de skall söka sig vidare till Hästön för att konstituera sig. Känns lessamt att inte vara med i gänget, men samtidigt så blir det jätte kul att åka till Stockholm och träffa Jonas och Jonas (CUF) och kusin Cessi med familjen!! SU har varit 150% av mitt liv under förra året, så får nog klara mig utan att delta i ett förbundsstyrelsemöte :) Det ska nog gå bra...

3 comments:

Magnus Andersson said...

Jag kan inte låta bli att kika förbi och gratulera till segern igår. Förstår fortfarande inte varför inte "We are the winners" vann? =)

Mikael Hiltunen said...

Jag håller med att det är ett stort problem att rekrytera nya unga medlemmar. En ökad cynism i samhället och mediernas förakt för politiker skapar stora utmaningar. Hoppas att valdeltagandet för unga stiger och fler unga blir valda i nästa riksdagsval!

Minna Lindberg said...

exakt. o de som absolut ska få alla soffliggare att rösta är väl vi unga. Har du förresten tänkt kandidera? Trots att det nu skuv ara konkurrerande parti, så tycker jag du sku vara en utmärkt kandidat. :)

Som sagt, hör av dig om du rör dig här i trakterna. Du e väl här över sommaren?