27 July 2007

Kuba

arh, jag blev så irriterad då jag läste dagens HBL. Det fanns ett reportage om Kuba och utecklingen där. Även om jag aldrig själv varit på Kuba så motsvarade inte artikelns innehåll den verklighet som jag tror att råder där. Vi hade på IFLRY seminariet i DAllas en videokonferans med Kubanska liberalerna och deras version om vardagen och det politiska läget var mycket mer dystert än det som HBL beskrev. Jo, visst finns det hopp bland människorna - och det måste det också finnas. Men alla de som ens vågar drömma om ett annorlunda samhälle, löper stor risk för att bli fångade av regimen. Den aspekten hade man tydligen missat i reportaget... ( i övrigt en bra utveckling av tidningen. Hellre reportage om vad som sker i världen än reserapporter...)

Jag tror vi ska ordna nåtskags diskussionstillfälle eller nåt om Kuba (och kanske Venezuela?) under vintern, dit förhoppningsvis talare från både Silba (Democratic
Iniative for Liberty and Freedom) och andra organisationer. Då kanske man kunde få en mer realistisk bild av verkligheten än den som målades upp i husis.

På nästa SU evenemang kommer vi att samla in pengar som via Silba skickas till Kuba, till politiska fångar. Jag tror jag personligen också ska adoptera en politisk fånge - för principens skull. Man kan inte fängsla och låsa in folk bara för att dom är för frihet, öppen marknad, mänskliga rättigheter och andra orsaker man spärrats in för på Kuba!

HBL artikeln finns här.




No comments: