15 August 2007

Försvarspolitisk helg.

Ja, det går att tappa nycklar, telefoner och skor. Men att tappa sin bil är litet att ta i. Nå, till all tur återfanns bilen på bilverkstaden, dit jag helt medvetet lämnat den ca en vecka innan jag åkte till Stockholm på NCF stämman. Så nu ska jag cykla iväg till Sibbo och plocka med mig bilen på hemvägen, så att vi har nåt att åka till Kirjais och sommargymnasiet med! :)

Darfur tycks inte bli för Finlands del. Vanhanen har varit i hetluften pga diskussionen inom centern, där partisekreterare Korhonen tycker att man borde skicka till Darfur (aijo, men han tog ju tillbaka sitt uttalande...) och Vanhanen säger ett bestämt nej. Det räcker med att vi "profilerar oss i Libanon" för man kan ju inte vara med överallt. Sant. Men jhag tycker inte att Libanon och Afghanistan räcker, speciellt med tanke på hur mycket pengar som vi lägger på vår försvarsbudget.
Men det blir säkert debatt om bland annat Darfur operationen på SU:s sommargymnasium i helgen. Och inte bara Darfur, utan säkert också vårt med eller inte vara med i Nato, vilket ju för SU:s del är helt klart; Vi borde vara med i Nato redan ! Mera om det berättar säkert Axel Hagelstam, då han talar om temat Nato och om dörren till Nato alltid kommer att stå öppen för oss.

Men med eller utan nato - nu ska jag cykla till Sibbo och hoppas att inte ett motsvarande oväder från igår kommer och drar över mig. Det var ganska häftigt åskväder där blixtarna slog ner runt om kring i stan...

No comments: