21 August 2007

romantiska Riga

Infarten till Riga var mer än sovjetisk. Husen var sunkiga, luften var tryckande och miljön tämligen dyster. Det motsvarade inte alls mina förväntningar på staden. Hela vägen från Pärnu till Riga var också ganska skogig...inte massor spännande landsbygds byar som jag väntat mig. Bara skog, skog och åkrar...och något hus ibland. Men det var ändå vackert. Pärnu var en jätte fin stad. Jag kände mig genast hemma, samma känsla som man får då man åker till Ekenäs (eller Nådendal enligt Anna). Vi tog en simtur i Östersjöns östliga delar och sedan körde vi vidare till Riga, där vi alltså är nu.

Gamla stan motsvarade sedan mera mina förväntningar, och imoron blir det en riktig turistrunda. Påå kvällen ska vi träffa Karmen Kähr, förbundssekreterare för Centerpartiets ungdomsförbund i Estland. Statyn i Tallinn bör åtminstone besökas. Eventuellt hamnar också någon piratkopierad lyxariekl i väskan...

Förresten, en intressant artikel om HBT frågor i IFLRY:s nättidning The Libel, skriven av mina vänner Anita och Jeroen från JD, Holland.

No comments: