21 March 2007

post riksdagsval

Nu är riksdagsvalet överstökat och mitt liv känns litet tomt. De sista dagarna, egentligen tre veckorna var väldigt intensiva. Och nu har jag landat i plötsligt lugn -jag hade sista på jobbet idag, mina föreläsningar är så gott som slut (dock en massa inlämningsarbeten, seminariearbeten osv kvar...) och inget valarbete.

Istället har jag äntligen skaffat mig några krukor, så att jag kan plantera om mina blommor som just nu inte mår särskilt bra. Dessutom ska jag städa och ordna upp i lägenheten och laga mat och framförallt äta normal hemlagad mat :) det har man inte sett mycket av under senaste tiden.

Om valet kan man ju orda så mycket att det var en besvikelse över att vi inte i Nyland nådde fram till ett fjärde mandat, men för hela partiet gick det ju bra. Vi landade sist och slutligen (efter att 1000 röster från pargas hittades till Steffi) på samma understöd, 4,6% men vi fick ett mandat till i Österbotten! Det enda regeringspartiet som gick frammåt.
Däremot tycker jag att det var uruselt att endast 2 personer under 30 år blev invalda. Vad röstar alla ungdomar på? Juha Mieto?...kom igen! Självklart skal alla rösta på den man har mest förtroende för, men vad beror det på att unga kandidater inte får tillräckligt förtroende? Här måste det ske en förändring!
..men nu, köttbullar och potatismos :)

No comments: