27 March 2007

Människovärde

Jag var igår med Anna och Icca och se på "Den nya människan" av Klaus Härö. Det är en film om tvångssteriliseringar av kvinnor i Sverige på 50-talet...och antagligen skedde liknande fenomen också i Finland. Det var en gripande film, men efteråt mådde jag illa. Till all tur har vårt samhälle gått vidare från såna tider!


Något annat som får mig att börja må dåligt är de olika pastorer och kaplaner som under de senaste dagarna figurerat i pressen med sitt kvinnoförakt. Hur är dehär männen funtade riktit? Inte blev det bättre heller att tf kyrkoherde Torsten Sandell i norrsa svenska församling i Helsingfors har gett avslag för Regnbågsmässan. Då jag läste hbl idag blev jag riktit förbannad. Vad tror han att regnbågshelgen riktit går ut på??! Det är ju för guds skull människor (och en del också hans kolleger) som han beskyller för att "gå bakom ryggen på förslamlingen" "de har försökt ta för sig av vår försalming utan lov och betett sig som tjuvar" (HBL 27.3.07)
Så tydligt kommer det ändå fram att Sandell egentligen är fördumsfull och trångsynt! Det är snarare, enligt mig, han som borde avsättas från prästämbetet för att han inte behandlar människor lika än Monica Heikel-Nyberg, kyrkoherede i vanda svenska församling samt arrangör och preedikant för regnbågshelgen.

No comments: