27 April 2007

12 miljoner

Kulturfondens utdelningsfest firades med fina gäster igår. Regissör Klaus Härö fick årets kulturpris och nog var han värd det! Hans filmer är gripande och har något att förmedla. Av hans filmer har jag själv sett Elina, som om jag inte fanns, Den bästa av Mödrar och Den nya människan. Jag rekommenderar verkligen att gå och se dem!

Brobyggaren var iår tididagare statsminister, riksdagens talman samt partiordförande för socialdemokraterna Paavo Lipponen. Han har under sin karriär som politiker jobbat för att föra samman den finska och finlandssvenska kulturen, han har varit en brobyggare mellan de två språk- och kulturgrupperna.

Förutom de här två pristagarna fick väldigt många andra också stipendier. Kulturfonden har nämligen delat ut stipendier till ett sammanlagt värde av över 12 miljoner euro detta år!! Det är fint att det finns institutioner som kultis som tar vara på vårt finlandssvenska kulturarv och framför med sina ekonomiska insatser, allt häjlper det att fortgå.

Festen var fin och jag hade äran att på middagen sitta bredvid Lars-Erik Eriksson - författare till Kotång Fields, en klassiker i snapsviseboken. En väldigt energisk och avslappnad person. På andra sidan hade jag Örn Wittin, SU:s tidigare förbundsordförande. Det är han som körde lokalavdelningsrundan med namnet "Örnen har landat" :) En framåtriktad person som vi hade intressanta diskussioner med under kvällen.

No comments: