24 April 2007

visdomständer, lymec & kongress

Mitt käftamente gör riktit ont idag. Jag har fått utdraget två visdomständer -en skräckupplevelse. Eller tja, i själva verket var det nu inte SÅ farligt, men obehagligt var det före och under och nu gör det ont. Men men...det gäller att ändå koncentera mig på prosemit och de få kurser jag har kvar tills jag kan titulera mig fil.kand. Idag hade jag vårens sita föreläsning. Skönt :)

Knut har vi lämnat kvar i Berlin och fick också koncentera oss på viktigare, politiska frågor under EC och Congress. På Lymec kongressen godkänndes vår resolution om att körkort borde godkännas som resedokument. Däremot var inte vår resolution om att staten skall subventionera alternativa energikällor särdeles populär. Och visst håller jag med till en del - subventioner är inte särskilt liberalt. Istället borde man få företag att satsa på att utveckla tekonologin så att det alternativa energikällor skulle vara lönsamma för mig som konsument.

Annat som Lymec tog ställning till var att Lymec borde erkänna Västra Sahara som stat, att Peoples Mujahedin of Iran skall tas bort från terroristlistan, om Cuba & Darfur samt många fler. Under en diskussion om skatter och ekonomifrågor berättade Rumänska representanten att de i Rumänien har en plattskatt på 16% och det fungerar väldigt bra enligt dem. Skulle vara intressant att höra mera om det!

SU förbereder sig inför kongressen som går av stapeln i Kristinestad om en dryg vecka, 4-6.5 Jag har idag på SU:s sida presenterat mig själv och litet mina tankar kring vad jag som ordförande skulle jobba för. Juttun finns här.

No comments: