08 February 2008

hej från riksdagen


Christel Liljeström och Johan Isaksson på Partistyrelsemöte på riksdagen.



Jag sitter i riksdagens gamla auditorium i Helsingfors på sfp:s partistyrelsemöte. Magen kurrar efter lunch men det får vänta för det förs en intressant debatt om vägtullar i Helsingfors. Jag är fortfarande lika kluven som förut, men helt klart är att det -med eller utan vägtullar- borde finnas ett större område som görs till helt bilfria gågator. Men en kommunavalsfråga - det blir det helt garanterat.

Själv talade jag om ungas illamående i samhället. Jag tog upp undersökningen som finlands gymnasistförbund publicerade i förra veckan. Jag lägger upp talet litet senare när det har fått en korrigerad skriven form..för nu består den av en massa mindre eller mera oklara anteckningar :) Men trots det är det en debatt som inte får sopas under mattan - utan tas som ett varningstecken. Ett rop på hjälp! Men mera om det alldeles strax...





Igår satt jag på kvällen med Joffe och Anders ich förbättrade inte nu kanske världen men i alla fall kvällen. Det blev ingen sen kväll för Joffe skulle vara med i Aamu-TV i egenskap av att han blivit ordförande för Ilkka Kanervas utrikespolitiska grupp. Det fanns flere hundra sökande till gruppen och vi fick SU;s Joffe in och dessutom ordförandeposten. Det blir intresant att se vad gruppen får för teman att diskutera men åtminstone har ministern själv sagt att han deltar i mötet, så det bådar ju gott för åtminstone första mötet.

Grattis Joffe!

No comments: