13 February 2008

Sossarnas framtid

Jag tror det var ett bra drag av Heinäluoma att dra sig tillbaka ur spelet på partiordförandeposten i sdp. Det var rakryggat att säga att han tar ansvar för den förlust valförlust som sossarna fick gå till mötes förra mars. Det är ingalunda ensamt Heinäluomas fel men uppenbarligen har han inte heller lyckats engagera folk till den grad att han skulle ha förhindrat eller förmildrat det nederlag som riksdagsvalet blev för socialdemokraterna.

Det finns en hel del pontentiella kandidater till ordförande posten. Tuomioja och Jutta Urpila är väl de enda officiella kandidaterna just nu. Erkki Tuomioja är ju inte någon dålig politiker, definitivt inte. Senast hörde jag honom på Nordiska Rådets utskottsmöten i Stockholm där han i egenskap av president för Nordiska Rådet talade. Mycket bra, många ideér - men han står för det gamla sdp. Det förlorande sdp. Därför tror jag att sossarna borde satsa på att välja någon ny, ung, fräsch och kraftfull person (nej, jag tar inte ställning till könet av ordförande :)) som kan förnya partiet radikalt.

För det är radikal förnyelse som krävs för att de ska komma på fötter igen. Trots att jag nog trics med att ha dem i oppostion :)

No comments: