21 February 2008

hemma i sjuksängen

Igår var jag med min familj till ravintola Kaksi Kanaa och såg en dragshow av Osku Heiskanen och Jarkko Valtee. Fenomenalt :)

Sådär politiskt sett så domineras nog debatten och nyhetssidorna av stora ledare. Fidel Castro meddelade att han avgår. Min första tanke var "äntligen". Men sen med litet eftertanke insåg jag att det nu kanske inte sen heller betyder att allt blir demokrratiskt och rosenrött på Kuba! Men det finns en möjlighet till förändring. Därför var jag också något förvånad när Borgå Bladet intervjuade några kubanska kvinnor som sade att de sörjer Castros avgång och hoppas att hans bror ska ta över och styra i samma banaor. Nu är jag ingen Kubakännare, men jag har svårt att tro att någon i det landet på riktit inte vill se en demokrati och rättsstat! Men Castros avgång ger möjligheten för alla dem som jobbar så hårt för mänskliga rättigheter i landet. en av dem är min kompis Majda, ordförande för liberalerna i Bosnien och Herzegovina.

Mugabe påstår sig ännu vilja leda Zimbawe. På vilka grunder? Han har styrt landet med ett järngrepp i tiotals år. Även de är värda demokratiska val, ett rättsystem. En ledare som lyckats åtstadkomma ett världsrekord å inflationen i landet borde inte få fortsätta. Ett land som Zimbabwe behver förändring, med en arbetslöshetsprocent på 80%!! och medellivslängd som är under 40 år. Det är så man själv får dåligt samvete för att jag ligger hemma i sängen och ojar mig över litet feber och hosta...


Men en positiv nyhet är att min favorit presidentkandidat i USA har vunnit igen ett primärval. Det ser bra ut för Obama :)

No comments: