15 November 2007

vinnare, trots allt

det gör ont. Men så länge jag ligger raklång så går det helt bra. Förutom flunssa och feber så har jag lyckats försträcka/vricka ryggen. Vet inte vad som är fel men det gör förbaskat ont. Småsprang från Allianssi huset till tåget för att hinna i tid till riksdagsgruppens möte. Nå med klackskor och is så slutar det ofta illa, och jag slintade och de snabba rycken gillade tydligen inte ryggen. Men till all tur nnehar jag värkmediciner som torde gå att tillämpa på detta. Så jag väntar och ser. Men tills dess blir det dator i sängen :)

Idag röstades polisförvaltningslagen igenom i statsrådet. Steffi och Astrid röstade självfallet emot Holmlunds förslag men två röster gentemot 12 hjälpte föga. Däremot har Astrid och hennes medarbetare Peggy och Thomas jobbat jätte jätte hårt för att få in i alla fall ändringar som tryggar svenskan på vissa områden - trots att vi inte får behålla hela distrikt. Så i fortsättningen kommer det i alla fall att krävas att poliser som anställs i bl.a. Åboland, Raseborg och Svenska österbotten svenska kunskaper. Bra! Även om vi inte vinner omröstningar med våra egna ministrar (annat praktexempel är hjärtefrågan Sibbo-annekteringen) men det är viktigt att kunna få igenom änringsförslag som gör det som är paha till litet mindre paha i alla fall!

Gällande sjukvårdarkonflikten, så blir det en diskussion om konflikten på G18 på söndag kl. 15. Där medverkar i alla fall Ulla-Maj Wideroos, Mats Nylund, Nicke Torvalds, Sara Eklund och jag. Säkert också andra, men det är de namn jag fått bekräftade nu. Hoppas på en intressant diskussion som också kunde komma fram till en eventuell lösning..!

No comments: