07 April 2008

bojkott eller inte bojkott?

Just nu rasar en hård debatt både internationellt och i Finland om OS och Kinas situation. Många har sagt att man borde bojkotta OS tävlingarna medan andra säger att det inte tjänar någon till. Jag håller med - båda sidorna. Okej, det kan man ju inte göra men jag ska förklara.

En bojkott leder sällan till stora konkreta åtgärder, men det skulle åtminstone lägga press på Kina, då inte FN klarar av att ställa den pressen. Men det skulle nog vara väldigt dubbelmoraliskt av Finland att bojkotta OS men sen ändå ingå en massa handelsavtal med olika företag i Kina. Företag som inte alla kanske har rent mjöl i påsen. Hur ska man då rättfärdiga en bojkott som till största delen slår ut mot idrottarna medan företagen fortsätter handla med svarte petter?

Men om inte vi nu agerar och reagerar, så när ska man då göra det? Och framför allt vem ska reagera? Det snackas mycket om konsumentmakt - vilken nog är verklig - om man bara använde sig mera av den. Alltså konsumenten själv. Då skulle man kunna kräva att finska företag slutar med sitt handlande. Men gör vi det? Jag själv, jo ibland då jag handlar. Men inte alltid. Alltför sällan, de facto. varje gång lovar jag att bli bättre, men sen då man just hittat det perfekta paret skor osv så väljer man - bara den här gången, trots att man inte kollat upp om skorna producerats av ett företag som använder sig av barnarbetskraft. Mera medvetenhet är alltså en lösning. Men det är en lösning på lång sikt.

Nå, en bojkott då. Det skulle leda till att Finland inte deltar alls i olympiska spelen. Det skulle vara verkligen synd, speciellt som jag hoppas på att min halvbekant- min brorsas kompis- Silja Lehtinen skulle segla där. Inte vill jag att hennes stora dröm om OS seglingar skulle gå i kras pga politiska beslut. Eller de andras. Och det får verkligen inte gå så att man skulle förbjuda sina idrottare att ta ställning - oberoende var eller när man rör sig ute i världen, skall man aldrig förbjuda att uttala sig om sin omgivning. En sån utveckling låter oerhört skrämmande! Fast för finlands del finns det väl inga såna hot...

En kompromiss som diskuterats skulle vara att bojkotta endast invigningsdagen - som ett ställningstagande men som inte förbjuder idrottarna att delta i tävlingarna.Man visar en signal åt Kina att det internationella samfundet menar allvar både då det gäller mänskliga rättigheter i form av att barnen ska få gå i skola och vara barn men också rättigheter för t.ex. Tibetarna!

Det skulle vara en kompromiss som inte har lika stor effekt som en hel bojkott men som inte heller skulle skada "oskyldiga" så som idrottarna. För det är på tiden att Kina och situationen där (i hela landet, inte endast Tibet) tas upp på agendan. Och verkligen dags för FN att agera!

No comments: