13 December 2007

det regnar i Wien

Jag har varit nu i Wien sedan måndag och ännu bara regnar det. korta uppehåll har det varit men mest mellan duggregn och ösregn. Har några trevliga bilder från Christkindlmärkte, julmarknader, men har ju inte med mig kabel så det får bli tills jag är hemma. Trots regnet så älskar jag den här staden! Det finns allt man kan tänkas behöva och litet till. Ändå är det en gemytlig, hemtrevlig stad. Det har också varit härligt att träffa alla gamla polare. Igår var jag på orgelkonsert där min kroatiska kompis Darko Pleli spelade. Underbart! :) Och kaféerna, julmarknad med punsch eller glühwein, restauranger, människorna, affärerna och mentaliteten. För att itne tala om kollektivtrafiken!! Det är fenomenalt att kollektivtrafiken är så utbyuggd att manverkligen inte ens behöver gå långt i regnet då det alltid går att ta en strassenabhn, u-bahn, tåg eller buss. Där skulle nog Helsingfors stad ha nåt att lära sig av ! Dessutom är det inte ens farligt dyrt! Kanske man kunde skicka en delegation hit för att lära sig om hur man utvecklat systemet och sedan jobba för att förbättra kollektivtrafikens effektivetet i Helsinfors. OCh framför allt i Åbo!

Imoron bär det av, via CaféLandtman (där Sigmund Freud brukade sitta dagarna i ända och utveckla sina teorier) till flygfältet och därifrån till Sarajevo. Interantional Federation of Liberal Youth, IFLRY, träffas där till kongress. Det blir häftigt med val av både ny styrelse, president och naturlgitvis resolutioners godkännande efter diskussion. Och framför allt blir det lobbande för LYMEC styrelseval som är i maj!

Hoppas på att ha mera internetuppkoppking där, så att det går smidigare att blogga.

Kort kan jag kommentera YLE debatten och börjar allt mer tycka att Jugner kunde gott avgå. Han verkar inte ju ha koll på läget. Någon med mer förstålse för publi service, anställda och mångfald behövs. Inga förhastade slutsatser och beslut utan genomtänkt och fiffigt, tack. Så ersätta Jugner kunde vi nog göra. Ska sätta igång med det så fort jag är tillbaka i Finland!

No comments: