12 September 2007

Bistånd - tummen upp eller tummen ner?

just nu är det rätt så hektiska dagar. Jag hade inte ens insett att det var onsdag idag, utan levde ännu i tisdagen. Sedan insåg jag att det är onsdag och fick kauhee sress för jag hade ju inte förberett mig för de saker jag hade att göra idag. Nå, sen visade det sig ännu att vi inte alls hade det mötet idag som jag trott - det är nästa veckas onsdag. hmhm...nån skulle kunna banka litet ordning och reda i mitt huvud, tack.

Idag träffade jag FN:s generalsekreterares advisor Jeffrey Sachs (demokrat). Det var en intressant men väldigt kort och ensidig presentation av hur världen borde fungera. I korthet sa han väl att om alla länder skulle betala 0,7% av BNP till bistånd och som i sig sedan skulle användas i projekt istället för direkt budgetstöd; ja, då skulle vi leva i en inte bara bättre värld utan ganska utopistiskt bra värld där inte fattigdom existerar. Nå, han var kanske inte riktit så karikerad, men inte väldigt långt ifrån. Dessutom ratade han democracybuildning och menade att det nog inte är värt att satsa på den delen, utan på att bygga vägar, borra brunnar och få barnen att gå i skola och bygga upp hälsovårds systemen. Men sen undrar man ju nog hur de samhällena skulle se om 10-20 år, om deras samhällsystem helt byggt på att få pengar utifrån och man inte har buggt upp något samhällsengagemang.

Jag tror inte att man kan eller ens borde ställe de här två emot varandra. Båda delarana är oerhört viktiga. Frågan är bara hur ska balansen gå. Och hur ska biståndspengarna riktit användas? är det bättre med direkt budgetstöd - även med risk för att korrumperade regeringar använder pengarna till helt andra saker, eller ska det vara projekt här o projekt där - vem har en helhetssyn på vart pengarna går , hur området utvecklas och hur gå vidare?

Jag tror inte att man riktit kan måla upp en så svarvit bild av biståndsarbetet som Sachs gjorde - fast jag är ändå ganska övertygad över att jag hade fått en annan bild av honom om det hade funnits mera tid för diskussion och kritiska tankar och kommentarer. Nu t.ex. fanns inget utrymme för att diksutera frågeställningen "trade or aid" - annat än i en bisats konstatera att t.ex. Nokia borde satsa på att bygga ut ett nätverk för exempelsvis nödsamtal i afrikanska länder. En annan sak är jag också ganska säker på; nämligen att jag tänker läsa hans nyaste bok så fort den kommer ut (och varför inte hans tidigare böcker) så fort jag avslutat den jag håller på med "Naking globalization work" av Joseph Stigliz.

No comments: