19 September 2007

Kom igen, vårdarna!

Kommunerna och facken verkar nu äntligen komma till skott med uppgörelsen om lönerna. Visst förstår jag att man vill ha högre lön - vem skulle inte vilja det? Regeringen säger att man inte "svikit vallöften" men det facto så har nog Samlingspartiet lovat en hel del under valkampanjen. Det blir intressant och se hur den här soppan först löser sig och sedan vad som händer med samlingspartiets stöd...

Men faktum är att ett lönepåslag på 12% redan är en hel del att få på en gång. och alla ska få det - oberoende av hurdant jobb man har. Jag tycker man borde ha sonderat fram vissa områden inom vården som är "mera värda" pengarna - de som har tyngsta jobbet och sämsta lönen!

På tal om flygfält, det blir intressant att se hur diskussionen utvecklar sig. Jag är själv itne helt övertygad över att Seppänens motion till Sibbo fullmäktige om flygfält var en helt suverän idé, men samtidigt så har jag inte heller sett varken de tidigare rapporterna eller de nyare. Ska ta en titt på dem; men ärligt talat så förstår jag nog alla som inte vill ha ett bullrande flygfält i grannen. Men - skulle det ändå inte gynna området med tanke på allt annat som en flygplats hämtar med sig? Och hur praktist skulle det inte vara om Easy Jet och Ryan Air börjar flyga från södra finland? Flygpriserna ut från det här landet är ändå skamligt höga- jag ebtalar 260€ för en tur- och returbiljett i helgen till Köpenhamn... På tok för mycket, om man dessutom vill lägga ett miljöpåslag till.

No comments: