27 September 2007

Bojkotta för att nå resultat

Vi har nu sett att det inte verkar finnas nån politisk vilja från Kina (eller från Ryssland heller för den delen) att agera i Burma-krisen. Det är bara katastrofalt att se att FN står handfallen och kan inte göra nånting då Kina och Ryssland säger nej. Och situationen i Burma håller på att - eller tja, har redan, glidit ur händerna. Därför är EU:s planerade bojkott-hot mot OS ett välkommen försök att pressa på Kina ännu mera. Det hjälper inte att i en så låst situation som de tär i Burma nu, bara "uppmana att inte ta till våld". Men bara ett hot räcker inte - det behövs sanktioner mot landet och FN står i central roll här. Det är skrämmande att FN står mer eller midnre handlingsförlamat, då det skulle behövas som mest!

Imorgon är det en dag då alla uppmanas klä sig i röd skjorta för att visa sitt stöd för Burma. Enligt Facebook gruppen är det åtminstone 20 000 människor som kommer att delta - i hela världen. Det är inte särskilt många med tanke på hur det kunde vara. Jag hoppas att jag ser många rödskjortade personer här i alla fall och uppmanar alla att delta! Själv tänker jag definitivt klä mig i rött (måste sprigna in på morgonen till nån affär och köpa en, för äger nog inte nån mörkröd skjorta...hm..)

Jag ser verkligen upp till alla dessa modiga demostranter som inte ger upp och som vågar stå upp och demonsterar emot regimen!

No comments: