10 September 2007

ut ur kyrkan

det tycks vara litet poppis att skriva ut sig ur kyrkan, har jag både läst och hört bland vänner och bekanta. Jag skrev precis, för någon minut sedan ut mig ur kyrkan. Det var ett beslut som mognade väldigt länge och som ag verkligen funderat på. Jag till och med diskuterade det i korthet med min mamma, som inte heller kunde presentera några vettiga argument för varför jag inte skulle skriva ut mig. Enda orsaken till att jag egentligen stannat kvar så länge, var att Sibbo Svenska Församling har mycket bättre ungdomsverksamhet i Sibbo än vad kommunen har på svenska. Bättre och mer populärt. I sig skulle det här kanske vara en orsak att forsätta betala kyskoskatten. Men nu är det ändå så att jag inte riktit tror på det där med gud och jesus och alls mäktigheten. Jag går till kyrkan på bröllop och begravningar -ja av naturliga orsaker och sen då på julaftonen. Men det är mest för att träffa en massa gamla bekanta som också kommer dit och så är det ju nog ganska stämningsfullt att sjunga julsångerna. Men samtidigt, knns det ganska fånigt att sjunga om en massa saker man inte tror på...

Så, nu är det gjort och det känns skönt och rätt! Nu kan jag sätta 2% av min lön på amnesty, FRK och Unicef...

No comments: