03 June 2007

internationellt

Jag har idag spenderat en skön solig söndag ute på Hästholmen tillsammans med familjen Wakita från södra Japan. En väldigt intressant familj och så intresserad av allting som de ser omkring sig. Den finska skärgårdsnaturen in particular. I samband med bastun fick man ju också ta sig ett litet dopp i havet. Det var skönt. Maten var en blandning av japanskt och finskt - mischusoppa (eller nåt i den stilen hette det) till förrätt och rökt lax med nypotatis och dillsås efter det. Namnam :)

Det var kul att lära känna Yuja och Maj (familjens ungdomar) som man hört så mycket om under familjens tidigare resor till Finland. Maj ska stanna ett helt år och studera i Finland så jag hoppas på att träffa henne igen och kanske lära mig litet japanska. Ett oerhört fascinerande språk!

Naturligtvis lyckades jag under den korta stunden jag satt i solen på terassen bränna mig rätt så ordentligt. Nu börjar tiden då man konstant får gå och smörja sig i krämer av diverse sorter med skyddsfaktor för småbarn.
Imoron bär det av till Finlands soligaste stad, Vasa. Synd bara att man inte hinner med en tur till ollis. Fast alla studerande har väl åkt iväg så bekanta lär man inte träffa på där. Istället har jag bokat in en massa kompisträffar på stan som torde innefatta glass och sol istället :)

No comments: