18 June 2007

vänstern ute o cyklar om skattesystemet

ush vad ruggigt väder det är idag. Skulle helst sätt mig i soffan, dra en filt över benen, dricka en kopp te och läsa nån bra bok. Den inplanerade picknicken lär inte bli en picknick i parken i alla fall, men månne det inte blir kul i alla fall.
Men nästa vecka tänkte jag åka ut till Hästholmen, äta av mamas goda mat, skärifisk och njuta av havsdoften (båten har seglat iväg då redan då syrran har semester så får vänta med den delen).


I helgen hade vänsterförbundet sin kongress. Man tycker inom vänstern att man borde höja på skatterna. I en intervju på radion (hann tyvärr inte höra vem det var, men säkert nån i partiledningen, den gamla eller nya) sade en kvinnlig representant att det är fel att så många i finland förtjänar så mycket medan andra är utslagna i vårt samhälle. Vårt skattesystem är inte tillräckligt progressivt för de som har råd ska nog betala för alla de fattigas del också, tyckte kvinnan som blev intervjuad. Sorry nu, men jag har nog väldigt svårt att förstå den tankegången. Det är ju fråga om människor som jobbat hårt för den lön de får så varför ska de inte vara förtjänta den lönen? Visst ska vi alla bidra till att bibehålla vårt välfärdssystem och jag håller med om att de som hamnat utanför vårt strukturerade samhällsystem bör få all hjälp som är nödvändig för att komma upp på fötter igen.

Sibbofrågan har nu beslutats att tas upp i regeringen på torsadgen. Ser fram emot att äntligen få ett svar och slut på spekulationer kring hur det kommer att gå. Hoppas kommunen har en planB i bakfickan...

4 comments:

Unknown said...

Hola amiga! I och for sig har jag inte last vad vf-representanten sagt, men den allmanna trenden i Finland att bara sanka pa skatterna ar inte heller sa varst smart om man vill bibehalla valfardssystemet. Sjalv ar jag av den asikten att nog just inkomstskatten aningen kanske kan sankas for laginkomstagare och medelinkomsttagare(just for att belona dem som arbetar), men varfor ar vi sa ivriga att nu ocksa helt slopa arvsskatten, till exempel. Jag menar alla skatter kan inte sankas om vi vill bibehalla valfardsstaten.

Poppe said...

Var det en YLE-intervju går det att höra den i efterhand på arenan.yle.fi.

Detta hälsar alltså YLE-journalisten... ;)

Minna Lindberg said...

jo, jag håller med om att vi måste ha ett skattesystem som upprätthåller välfärden. Jag är definitivt inte någon plattskattsförespråkare. Men attityden som tydligt sken igenom vf-kommentarerna var att "de som förtjänar mera ska betala mera skatt för de har ju råd" - istället för att man sku sänka på inkomstskatten för låg- och medelinkomsttagare. Det är ju ett helt annat perspektiv på samma problem...

Gällande arvsskatten så kan jag ge ett exempel. Min kompis blev föräldralös för redan flere år sedan. Hon och hennes syster (då redan myndig) ärvde lägenhet, saker och sommarstugan. För att kunna behålla sommarstället (som gått i släkten i generationer) måste de sälja precis allt annat de ärvt för att ha råd att behålla (mest pga arvsskatten) huset och strandtomten. Det tycker jag är orättvist!
Arvsskatten i generationsväxlingar handlar ju om att skapa möjlighet för barn/andra inom familjen att kunna ta över ett jord- eller lantbruk. Jag tycker absolut att landsbyggden behöver stödåtgärder som t.ex. slopandet av arvsskatten vid generationsväxlingar. Tycker inte du?

Peter: jo, jag ska gå o titta om jag sku hitta intervjun så lägger jag upp den här. tack för tipset!

Unknown said...

Visst, det finns fall som ar orattvisa, darfor tycker jag att arvsskatten borde reformeras speciellt gallande generationsvaxlingar. Att slopa arvsskatten helt ar dock en lite annan sak...