06 June 2007

kung Harald av Noreg

tjohejsan vad det har varit hektiskt de senaste dagarna. Måndag morgon tog jag första bästa tåget till Vasa för att diskutera partidagsärenden med SU delegaterna från österbotten. Jag blev återigen förälskad i den staden! ..och det var inte endast solen, värmen och sommarglädjen utan stämningen i den stan är nog alltid lika positiv! Fast på tåget hem blev jag påmind om hur långt borta Vasa ligger - resan hem tog typ 8 timmar! VR får nog skärpa sig med dels sina linjer men framför allt hur de hanterar problemsituationer som den kvällen. Elkabeln hade "trillat ner" så tågen kunde inte köra på rälsen...Hela landets tågtrafik stod stilla men ändå kom det som en plötslig överraskning för tågpersonalen. Kommentarer som "Vi visste inte att ni skulle vara över 150 personer på tåget", "det här är helt nytt så därför kunde vi inte beställa buss tidigare" " jag har stått här sedan halv 8 på kvällen (klockan var då halv 12 på natten) och har haft fullt upp hela tiden med att dirigera folk på bussar" "det är nu inte mitt fel att inte tågen går så jag kan nu inte hjälpa att ditt flyg/sista fortsatt connection har redan gått" hmm..jag tror att de får öva sig litet där på VR dels på kundservice och dels på hur ge ut information åt passagerarna i såna situationer... ps till vr - en estnisk kille hade ingen aning om vad som var på g för infon -det lilla som kom, kom endast på finska


Idag ska jag på seminarium "Women - peace and security" dit knugen av Noreg har bjudit mig och många andra. Verkligen intressant tema!
OCH jag har flyttat det mesta av mina grejer till bostaden .Det enda som saknas är mina kläder, skor, handväskar samt kylskåp och säng..små detaljer alltså :)

No comments: