02 June 2007

skolfrågor

Jag har mer eller mindre ofrivilligt tagit en skrivpaus i bloggandet helt enkelt p.g.a. tidsbrist. Torsdagen var mer än hektisk och på fredag sprang jag omrking på stan och tittade på bostäder. Och det löndae sig, för nu har jag redan en adress i Helsingfors. Så det blir skönt att slippa pendla...sen när jag flyttar in det vill säga.

Ungefär 2000 finlandssvenskar får sin vita studentmössa och ca 700 får yrkesexamens betyg från svensksårkiga yrkesskolor idag. En viktig fråga som inte debatterats just alls är hur ska vi ordna vår finlandssvenska utbildning i framtiden? Det är ett faktum att alla skolor -såväl grundskoleutbildningsenheter som gymnasieskolor inte kommer att kunna ordna utbildning i framtiden. Den krassa frågan kvarstår då vilka skolor ska finnas kvar och vilka kunde gå samman med någon annan skola...

Sedan ännu ett grattis till min kompis Ekblad som blev färdig byggnadsingengör! :)

No comments: