13 June 2007

ÅA styrelsen - vad ska ske i Ekenäs?

Wiborgs Läns Seglare (WLS) gjorde igår ett intressant studiebesök till isbrytaren Urho. Vi fick en grundlig presentation av fartyget och fick också ta en titt på bl.a. de enorma kraftverken till motorer. Fast ändå är det för mig helt ofattbart hur ett sånt ändå relativt litet fartyg kan bogsera ett enormt fartyg som kan vara upp till 300m långt (!!) och dessutom genom isen på havet! Helt otroligt... Visserligen visade det sig att packisen kan ibland vara så tjock att inte ens isbrytare själv kommer igenom med egen maskin och då får man trixa litet. I jämförelse med de här erfarna och kunniga befälen är man som kapten för en Vingbåt inte så väldigt stor på sig.. :)

Ikväll blir det aftonskola inför morgonadens styrelsemöte för Åbo Akademi. Det finns massor papper och beredning att läsa. Så jag vet va jag ska sysselsätta mig med i tåget påväg västerut. På agendan står bland annat eventulla återbesättanden av professurer och "ekenäsfrågan" som jag inte ännu riktit har satt mig in i för att veta exakt vad det handlar om. Det kommer många olika slags bud från olika håll..men efter lässtunden är jag väl klokare. Det enda som kan sägas såhär långt är nog att det inte är särskilt smart att sätta ut ett helt magistersprogram i exil i Ekenäs. Vad händer med allt det studiesociala? Tutoterer och utbytesstuderande? För att itne tala om den studerandes möjligheter till biämnen och övriga studier samt studehandledning... Jag är inte alls övertygad, men får se vad papprsbunten som väntar i väskan innebär...

No comments: