21 June 2007

tuska och kärnkraft

äsh vad dyrt det är att gå på festival. Jag skulle vilja gå o kolla på några bänd på tuska men dom råkar ju spela olika dagar och då borde jag ju köpa biljett för alla tre dagar - för 75€. Det är ganska mycket för att få höra ett par låtar av Finntroll, Children of Bodoom och några till. Så det kanske bara blir Timo Rautiainen på torsdagen och sen kanske jag går och hillur utanför Kajsaniemi parken för att litet känna av metalfestival känslan. :)

Kärnkraften har också väckt till en litet annan sorts debatt, eller kanske snarare ur ett annat perspektiv. Nämligen vart ska kraftverket byggas? Nykarleby som ju nyligen "blivit av" med konstskolan behöver något annat och då tycker tydligen Frostdahl (sfp) att man kunde satsa på energiutveckling. Jo, visserligen men kärnkraft..? Jag är nog ganska kritisk till hela projektet med kärnkraft. Så länge man inte satsar ekonomiskt på alternativa energikällor så finns det inte heller nån möjlighet att uteckla dem till att bli konkurrenskraftiga energikällor (jämfört med bl.a. känrkraften). Och vad ska man göra av med kärnavfallet? Kan man återanvända det? och sen då? Man kan ju inte bara skippa iväg det österut och hoppas på att nån annan tar hand om problemet...

Solen skiner så fint nu att jag ska ta en tur ut till sandudd eller nån annanstans där man kan få litet frisk havsluft! :)

2 comments:

Anonymous said...

Om vi bara väntar 30 år tills det är möjligt att bygga ut transmutationsanläggningar storskaligt så är avfallsproblemet löst. Tills dess ligger avfallet sägert i sina bassänger.

Undra om något annat problem någonsin överdrivits till så orimliga proportioner som problemen med kärnavfall.

Minna Lindberg said...

men frågan är; vill vi vänta i 30 år? Jag vill hellre att vi nu idag satsar på energisparande och ekologiska alternativ, framom kärnkraft -bara för att det är lättare och billigare.