10 June 2007

Nya styrelsen!

På partidagen valde Svensk Folkpartiet ett nytt presidium och en delvis ny partistyrelse. Det var efter hårt arbete, lobbande, myglande och många omröstningar som vi fick resultatet.

GRATTIS
CHRISTEL LILJESTRÖM, NILS TORVALDS och MONICA SIRÉN-AURA !


Dessutom gjorde SU..ja nästan succee i partistyrelsevalet. Efter hårda förhandlingar i valutskottet och i de olika kretsarna fick vi flere invalda;
ordinarie
-ersättare
Sandra Bergqvist - Andreas Pada
Johanna Sandberg - Veli-Pekka Vuorio
Minna Lindberg - Oscar Ohlis
och ännu Anna Sundstén till ersättare


Härligt SU:arna! Nu ger vi järnet och sätter sprutt på arbetet i styrelsen! Grattis till er också!


Man kan ju konstatera att sittande viceordförande och MP Tomas Blomqvist inte hade majoritetens förtroende i den nyländska kretsen. Det var synd att han inte ställde upp i salen i alla fall. Som många i sina talturer konstaterade så är systemet förlegat där kretsarnar internt med sina delegater väljer vem som ska representera hela partiet. Postlådan kan ju inte vara SÅ viktig?!!

Petri Viglione, mannen som ofta väcker väldigt varierande känslor hos partimedlemmar, ställde sist och slutligen sig inte till förfogande. Han sade åt mig senare att om hans motion om att häva vinmonopolet skulle gått igenom så hade han ställt upp. Jag hoppas han orkar kämpa och ställer upp en annan gång. Han är en stark person och jag gillar hans rättframhet och starka liberala ideologi -trots att jag definitivt inte alltid håller med honom i sak (främst partiets språkpolitik). Själv röstade jag nog för ett hävande av vinmonopolet men majoriteten av partidagen ville tyvärr annat...

2 comments:

Anonymous said...

Hördu Minnur...
V-P heter Vuori i efternamn och inte Vuorio :)

Gällande delegatmötena och röstningen om viceordförande på dem så kan man ju konstatera att om specialföreningarna (läs: SU å SvKf) skulle ha rösträtt så hade nog utgången av vem som nominerats eventuellt varit en annan. Då skulle kanske hela utgången i valet kanske varit en annan.

men det var nog en helt huippu partidag - jag är nog jätte nöjd med alla valresultat.

Minna Lindberg said...

hoppsan, felstavning, sorry. :)

Jo, det är garanterat att om framförallt SU men också dom andra specialföreningarna hade fått rösta på delegatmötena så hade det nog kanske sett annorlunda ut. Däremot tycker jag att det är litet synd att man inte i salen har så många kandidater utan att delegatmöten får bestämma vilka man ska få rösta om...

Men jo, vi får vara nöjda med slutresultatet. Jag tror de tre kompletterar hela partifältet med steffi till höger och torvalds till vänster :)