23 May 2007

Finlands riksdag 100 år

Intressanta gruppanföranden på riksdagens 100 års jubileums plenum. Man godkännde en lagmotion om att kvinno organisationer skall få reserverat budgetmedel i statsbudgeten. Den godkändes enhälligt med 194 röster (endast fem var frånvarande!). Men före röstningen höll alla gruppordföranden ett inlägg. Jag satt i sällskap av en äldre herreman som varit center riksdagsledamot för centern under nästan 20 år. Han pensionerade sig i slutet på -70 talet. Väldigt trevligt att höra om hur det var förr i tiden. :) KD:s anförande hölls av gruppordförande Bjarne Kallis. Hans påpekade bland annat att jämställdhet inte betyder att man ska sluta vara artig och att kvinnor inte kan vara kvinnor. Där håller jag med honom. Vänsterns Lapintie hade däremot en annan infallsvinkel. Hon menade att det inte är jämställt och demokratiskt då man ska vara rik för att komma in i riksadgen. De fattiga har enligt henne inga chanser, då valbudgeterna går i skyhöga summor. Visserligen kan hon delvis ha rätt, men inte tror jag att det är "Finlands rika befolkning" som sitter i riksdagen utan snarare personer som hittat god valfinanisering. Dessutom hade verkligen inte alla invalda kandidater en valbudget på tiotusentals euro!

Ulla-Maj Wideroos höll Svenska riksdagsgruppens anförande, där hon tog upp problematiken kring att jämställdhet inte endast är ett jobb som ska utföras av kvinnor utan lika så av männen. Arbetet ska börja i hemmet, där mannen deltar i barn- och hushållsskötseln. SFP precis som SU vill ju förlänga pappaledigheten med två månader!

I kön till rikssalen där talman Niinistö hälsade oss stod Pekka Myllyniemi bakom mig. Just när jag insåg vem han var och funderade på om jag skulle ha nån bitsk kommentar till honom, kom någon äldre herreman och frågade honom "Ska du slita fler kommuner i stycken" Han konstaterade besvärat att det nog inte är så. Sedan på vägen ut kom Jan Vapaavuori emot mig. Igen ville den upprörda kommunalpolitikern i mig kommentera hans och Helsingfors utspel men jag lät bli. Det är väl bättre att ha något genomtänkt än att säga nåt elakt som man sen ångrar...

No comments: