21 May 2007

yrkesskolor

Sakkis frukostmöte idag. Det var kul att träffa representanterna från de olika ungdomsförbunden. Bland annat Heta Välimäki från socialdemokraterna är en person som jag hört talas om mycket och som jag mejlats med i liten skala, men aldrig träffat personligen.

Nåjo, efter frukosten snackade jag en stund med Kati, förbundsorförande för Sakki, och vi konstaterade att de svenskspråkiga yrkesskolorna är litet utanför systemet. FSS koncentrerar sig mycket på grundskolan och gymnasierna vilket ju är bra. Möjligtvis finns det också intresse för gymnasier, men det jag hört om från yrkesskolor är inte fallet i alla fall för de skolorna. Enligt SAKKI är många elevkårer från svenskspråkiga yreksskolor medlemmar hos dem, men de har inte resurser (språkliga framförallt) att stöda de svenska medlemmarna.

Tror jag ska ringa Malou på FSS och kolla hur det står till med det...

No comments: