18 May 2007

Snus till Finland

Kalmar är en vacker, pittoresk stad. Idag promenerade jag till Falkenbergsskolan där stämman hålls gick jag längs en smal kullerstensgata med små trähus..en liten stadshare med vit svans skuttade förbi, solen lyste och syreenerna blommade och doftade. Fantastiskt. Kan det bli bättre?

Debatten går hård inne i plenisalen. Just nu röstas det om ifall man borde dels sänka alkoholskatten och dels legalisera lätta droger. Gälland debatten om alkoholskatten har Finland tagis som exempel ett flertal gånger. Det hänvisas till vår sänkning av spritskatten -vilket i sig kanske inte var det mest lyckade vi har gjort. Däremot borde sänka skatten på öl och vin. Det skulle gynna konsumenten men inte kanske leda till allt det hemska som det påstås...kanske?

Före jag gick till stämmolokalen fick jag ta en tur till Kosnum för att inhandla all snus som det har beställts. Tanten i kassan höll med mig om att det är urfånigt att snus är förbjudet i Finland. Kilovis med snus skeppas över bottenviken och Finska viken till finländska snusare, istället för att vi skulle sälja det själv. SU har tidigare också diskuterat hur stor del av skattepengarna som vi går miste om, då vi betalar det till Sverige men förbrukar i Finland. Man kanske kunde göra en utredning och sedan visa den åt finansministeriet - dom kunde säkert ha intresse för pengar till statens kassakista. :)

No comments: