29 May 2007

skumppa och sol

På morgonen gick jag på ett seminarium med temat "Suomen turvallisuusympäristö" med intressanta talare och sedan en panel med representanter från alla riksdagspartier. Noteras bör att SFP var den enda som skickade en kvinna, Lillan Rehn - resten hade män i panelen. Det mest intressanta var ändå att forskaren Raimon Väyrynen i sitt anförande konstaterade att, enligt honom, är Ryssland inte ett militärt hot för oss. Därmed inte sagt att det inte finns problem med relationerna till Ryssland, men att man ska ta dem för vad de är -praktiska problem mellan två länder som har en lång gräns och historia. Alla i publiken höll inte direkt med honom om det.

På lunchen gick vi hela kansliet till Espen och åt litet picknick lunch och glass till efterrätt. Det var så varmt och skönt! Sedan sprang jag till berghäll och kollade på en kämppä, men tror jag väntar på nästa bud. När jag kom tillbaka var mitt rum invaderat av människor och skumppa. Vår IT hjälp Sebastian slutar sin praktik och har dessutom blivit färdig från skolan. Så det firades med ett glas avkyllt Mozart Trocken :)

Ikväll ska jag träffa SFP i Sibbo. Ska på Kommunorganisationens möte. Ska bli kiva att litet engagera sig i kommanlpolitik emellan.

No comments: