15 January 2008

Hur kan samlingspartistiska maktbegär vara särskilt vägande skäl?!?

I skolan lärde man sig att vi i Finland har makten delad på tre instanser - riksdag, regering och en oberoende domstol. Nu ifrågasätter jag nog verkligen det högsta domstolsväsendet: Man har (enligt de uppgifter jag har) ännu aldrig beslutat emot det statsrådet har beslutat och så inte heller nu i sibbo-fallet.

Jag är ytterst besviken på hela beslutet. Det är fullständigt omöjligt för mig att förstå hur Vapaavuoris och Pajunens samlingspartisitiska storhets- och maktbegär kan anses vara i kommunindelningslagen "särskilt vägande skäl"!?

I det nya läget kan inte inrikesminsteriet göra nånting annat än ge undantagstillstånd åt Sibbo, eftersom man inte med HFD:s beslut längre uppfyller kraven på 20 000 invånare för sjukvården. Man har ju gjort alla planer enligt att man inte blir stympad - och nu då man blir det från o med börjanm av 2009 så kan man inte behandlas på samma villkor som alla andra kommuner. Sibbo måste få en möjlighet att tänka om innan ministeriet kommer med sina tjänstemän för att tjata på att man inte uppnår kraven. Fan heller gör man det, men där har vi Vapaavuori och Pajunen och Helsingfors att tacka för det!

Skulle jag ha en flaggstång så skulle jag sorgflagga idag. Tyvärr har jag ingen - varken på kansliet eller hemma i bostaden men jag uppmanar nog alla som har en att göra det!

No comments: