29 January 2008

trafikpolitik

Jag trodde inte faktist själv att denna dag skulle komma, men för en gångs skulle har minister Vapaavuori sagt nåt smart. Vi har för mycket bilism och borde satsa mera på kollektivtrafik.

Frågan är bara hur? (genom att annektera säger Vapaavuori) genom att privatisera och konkurrensutsätta en del av kollektivtrafiken (VR) säger jag.

Det är klart att endast en konkurrensutsättning är inte lösningen. Det förstår nog vem som helst. Exemeplvis bussturen nickby-helsingfors som jag åkte förra söndagen med endast mig som passagerare var inte särskilt lönsam. På såna rutter och många andra också i glesbyggde, behövs det stöd. Men trafikpolitiken överlag i vårt land behöver ett lyft - och kollektivtrafiken bör utvecklas, stödas och byggas ut. Inte endast i städer! (tätbebyggelsen som Vapaavuori snackar om).

För då det kommer till klimatdiskussionen är privatbilism versus kollektivtrafik en viktig aspek som man itne kan förbise. Vi har stora utmaningar när det kommer till trafikpolitken. Lösningen är ännu höljd i dunkel för mig...

No comments: