03 October 2007

Stöder Vanhanen Putins planer??

Men vad är nu detta?! Vanhanen tycker att det är en bra idé att Putin ser sig själv som den självklara premiärminsitern i nästa regering. Vaddå ? Det kan man väl inte tycka? I ett land där presidenten har sett till att medborgerliga rättigheter kränks, oppostionen tystas ner och där makten koncenteras allt mer till en och samma person, kan man väl inte vilja ha denna person kvar på en nyckelposition? Jag förstår inte Vanhanens logik! Jag skulle själv vilja se en mer positivt utveckling i grannlandet, där man reder ut sina grannkonflikter till både Georgien, Tjetjenien och också Estland. Och en utveckling där medborgarorganisationers existens görs lättare än den är nu! ...och en starkare oppostion. Men antagligen är det väl önsketänkande just nu...

Det ser också litet skralt ut för "vår skarv i Europa" som vi omdöpte Henkka Lax till på nåt SU evenemang. Enligt ett förestående förslag så skulle man minska Finlands antal meppar från 14 till 13, vilket betyder att vi nog får jobba fruktansvärt hårt för att hålla platsen. Det är inte omöjligt men det betyder jävligt bra kandidat, kampanj och hullut mycket arbete. Och det är ju så alla val ska vara men det skulle nog vara väldigt tråkigt, ja ödesdigert skulle jag säga, OM vi skulle förlora vår mep. Men vi får se först vad våra europaparlamentariker röstar om ett par veckor.


...det är konstigt höstväder - på morgnarna är det fruktansvärt kallt men ännu rätt så sent på kvällen är det varmt. Hösten får mig alltid att längta ut till naturen - då ajg var på länk igår sprang jag igenom alla tänkbara parker jag hittade på vägen, för att ens känna litet doft av natur och höst. Helst skulle jag gå ut på hajk med scouterna eller och plocka svamp med mormor...eller vad som helst så man kommer närmare natur än fölisön. Fast från och med imorgon får jag njuta av hösten på Ströget. Vi har redan kommit överens med CUF ordförande Magnus Andersson att vi ska shoppa litet innan själva programmet börjar :) Det ska bli kul att åka, igen, till den danska hufvudstaden.

No comments: