23 October 2007

mera invandrare, tack

Igår hände något revolutionerande. Och det var inte ens meningen.
Jag kom hem kring 21-tiden och började pyssla med olika grejer. Städa, diska, laga mat, förbereda ikväll och kollade sedan på nån dålig tv-serie. Plötsligt var klockan halv 2 på natten och jag hade inte ens tagit fram datorn från min väska. Jag hade alltså senast kollat på min dator och mejl innan jag gick från kansliet; förrän nu på morgonen dvs på 12 timmar. Det var nog säkert därför jag hade svårt att somna... Fast helt sant är det ju inte för jag snabbkollade mejlen på telefonen men det var bara piki litet!

Det behövs mera arbetskraft till vårt land. Det är väl kanske i sig ingen nyhet. Statssekreterare Raimo Sailas, som uttalat sig litet om diverse frågor under sin karriär har nu kommit till samma insikt. Han har na sätt att få finländarna att jobba mera - förkorta utbildning och skippa alterneringsledighet. Jag tror att det finns en mycket enklare lösning på frågan - låt invandrarna jobba. Vi har alldeles på tok för krångliga system med förskräckliga B-tillstånd och andra restriktioner som hindrar våra invandrare från att integrea sig i det finländska samhället. Dessutom skall man med mycket mindre ansträngningar kunna tillgodoräkna studier på andra ställen slutförda på andra ställen än här. Ta ett exempel; jag utbildade mig till skidlärare i österrike. Jag får inte ge privatlektioner men jag är fullständigt kompetent -med högsta betyg dessutom - att åka ut med en skolklass och undervisa dem att åka snowboard. Nå, är detta då möjligt i Finland? Nehej, det ska man inte ens drömma om. Jag måste gå om utbildningen helt och hållet och om lärarna godkänner så kan jag eventuellt få några praktiska lektioner tillgodoräknade. Men vad hjälper det då jag redan betalt hela resan och utbildninge i Vuokatti.

Det här är kanske inte en branch som har skriande brist på arbetstagare, men det visar på bristen av flexibilitet i det här landet. För skidbacken är inte det enda området med precis samma problem. Genom att ta tillvara den utbildning som finns hos andra människor så skulle vi kunna lsa en betydligt större del av arbetskraftsbrist-problemet!

Sedan kunde vi samtidigt också öppna gränsen litet mera så att det inte ska vara ett så sjutton sjå att få komma hit till landet, börja jobba här och bo ch bilda familj. Det är ju inte schysst att säga att jo, man får komma hit och jobba som byggare römokare, hjärtkirurg eller frissa - men sen ska man sticka hem tillbaka.

...Nu ska Krigsdagen lägga upp strategier för kommande kommunalvalet! :)

No comments: